');
16
May
provizijedigitron.jpg
nekretniners

Šta predstavlja posrednička (agencijska) provizija?

facebook messenger viber
Na žalost Srbija nema jedinstven stav oko plaćanja posredničke nadoknade, iz razloga nejednakog regionalnog razvoja pa tako i razvoja tržišta nekretnina. Negde je jače tržište kupaca, negde prodavaca, pa se u skladu sa time i posrednici u tim mestima ponašaju tržišno, tj naplaćuju mešovito negde od kupca, negde od prodavaca, mada je sve više gradova gde se naplata vrši od svakog nalogodavca tj. od onoga ko vas angažuje.

Zakonom o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti članom 20. je definisano pravo posrednika na posredničku naknadu i to u momentu zaključenja ugovora za koji je posredovao. Zakonom nije precizirano koliki je minimalni ili maksimalni iznos posredničke nadoknade (provizije), što je stvar poslovne politike svakog posrednika pojedinačno. Ono što je bitno nagasiti je da se taj iznos tj procenat unapred mora prezentirati svakom nalogodavcu bilo da je on kupac ili prodavac, i uz potpisani Ugovor o posredovanju se svakako mora i može naplatiti. To se radi tako što uz uslove poslovanja postavite i cenovnik vaše usluge, klijent unapred zna šta plaća i sve je u redu. Uobičajena praksa posrednika u Srbiji je da je posrednička provizija 2% do 3%.

Po potpisivanju Ugovora o posredovanju između klijenta nalogodavca (bilo da je kupac ili prodavac) i davanja naloga za rad, klijent na jednom mestu od profesionalnih i legalnih posrednika (upisanih u registar posrednika Srbije) dobija sve usluge, koje ga štite i omogućavaju da željeni posao dovede do kraja na opšte zadovoljstvo.


- Kupcima se nude usluge ispitivanja tržišta, pronalaženja adekvatne nekretnine, prezentacija iste u realnom vremenu, proveru dokumentacije, pregovaranje oko detalja kupoprodaje u skladu sa nalogom i mogućnostima klijenta, pronalaženje najboljeg izvora finansiranja (pomoć kod izbora banke, procenitelja, prikupljanja prateće dokumenacije) organizaciju izrade svih vrsta ugovora kod javnih beležnika, asistencija kod isplate preko poslovne banke, podnošenje poreskih prijava, prijave za infostan i elektrodistribuciju, kao i knjiženja nekretnine na ime kupca.
- Za prodavce se radi kompletna priprema prodaje, formira se predmet kupoprodaje, dopunjava se eventualna nedostajuća dokumentacija, markentiški obrađuju tržište,prezentira nepokretnost potencijalnim kupcima i na kraju asisitira pri realizaciji, zaključno sa isplatom ugovorene cene u banci i eventualnom pomoći oko transporta i selidbe.

Sav ovaj posao oduzima puno vremena, a da bi se završio osim vremena treba i puno znanja, novca, energije, strpljenja, i sa razlogom se taj posao mora platiti posredniku koji radi sve navedeno za svoje klijente. Naravno da je poznato da ne postoji besplatan ručak osim u mišolovci, i da nema dobre a džabe usluge.Agenti za promet nekretnina su ekonomski savetnici a ne pokazivači nekretnina, i kao takvi štede i novac i vreme svojih nalogodavaca.
Svaki nalogodavac plaća svom posredniku svoj deo obaveza nevezano od toga da li je kupac ili prodavac. Uobičajeno je da svako plaća po 2% od postignute cene, tj svako plaća onome ko je radio za njega  - navodi Milić Đoković, potpredsednik Stručnog saveta Klaster nekretnina Srbije.

Na žalost Srbija nema jedinstven stav oko plaćanja posredničke nadoknade, iz razloga nejednakog regionalnog razvoja pa tako i razvoja tržišta nekretnina. Negde je jače tržište kupaca, negde prodavaca, pa se u skladu sa time i posrednici u tim mestima ponašaju tržišno, tj naplaćuju mešovito negde od kupca, negde od prodavaca, mada je sve više gradova gde se naplata vrši od svakog nalogodavca tj. od onoga ko vas angažuje.

nekretniners kljucevistan.jpg
Opšti je zaključak da nakon nekoliko godina krize, tokom kojih su kupci nekretnine pazarili prvenstveno birajući prema ceni, od sredine prošle godine lokacija ponovo postaje glavni faktor u odlučivanju, što je siguran znak oporavka domaćeg tržišta. Zahvaljujući pozitivnim efektima novog zakona, uz dobre uslove kreditiranja i sve veći obim novogradnje u ponudi, naše očekivanje je rast broja realizovanih kupoprodajnih ugovora za 10%, uz blagi rast cena nepokretnosti (1-5%), povećanje ponude i tražnje u istom obimu i priliv novih kupaca van teritorije naše zemlje - navodi dalje Milić Đoković, potpredsednik Stručnog saveta Klaster nekretnina Srbije.

U Novom Sadu, po rečima Velimira Janjuševića, direktora NS-Group Nekretnine, uslugu posredovanja, po pronalaženju adekvatne nepokretnosti i sklapanja kupoprodajnog ugovora, plaća nalogodavac, prodavac odnosno kupac.

Klijenti prilikom plaćanja agencijske provizije plaćaju zapravo:


• pronalaženje adekvatne, željene nepokretnosti
• upoznavanje nalogodavca o ceni nepokretnosti u skladu sa njenim karakteristikama, prilikama na tržištu i drugim relevantnim okolnostima
• prezentacija nepokretnosti na tržištu, u pisanoj, elektronskoj i drugim mogućim oblicima prezentacije nepokretnosti
• uvid u isprave kojima se dokazuje pravo svojine ili drugo stvarno pravo na nepokretnosti
• dovođenje u vezu lica radi zaključivanja posla koji je predmet ugovora o posredovanju
• posreduje u pregovorima i nastoji da dođe do zaključenja ugovora
• advokatske usluge vezane za pravni posao koji je predmet ugovora o posredovanju kao i usluga sastavljanja ugovora o kupoprodaji
Uslugu posredovanja, po pronalaženju adekvatne nepokretnosti i sklapanja kupoprodajnog ugovora plaća nalogodavac, prodavac, odnosno kupac i ona iznosi,kako je regulisano u opštim uslovima poslovanja, 3% od ugovorene cene nepokretnosti.

Naime, na tržištu na kome poslujemo imamo ostvarenu saradnju sa građevinskim firmama koje grade nepokretnosti ( stanove, lokale, garaže...), samim tim potpisan ugovor o posredovanju sa istim, sa mnogima čak i ugovore o ekskluzivnoj prodaji nepokretnosti, te nam prilikom posredovanja pri kupoprodaji za pomenute nepokretnosti uslugu plaćaju pomenute gradjevinske firme, koje su u tom slučaju prodavci.
Prilikom prodaje tzv sekundarnih nepokretnosti, odnosno nepokretnosti u kojima je već neko živeo isplatu usluge prilikom posredovanja pri kupoprodaji za pomenutu nepokretnost vrši takođe prodavac, ali moramo imati u vidu da je kupac taj koji vrši isplatu sredstava prodavcu nepokretnosti, zarad kupovine nepokretnosti,te se može reći da tom prilikom usluge posredovanja pri kupoprodaji pomenute nepokretnosti plaća kupac.

Što se tiče poslovanja u Nišu, agencijsku proviziju plaća prodavac i ona podrazumeva naše usluge vezane za posredovanje u prodaji nepokretnosti: maksimalno angažovanje agencije kako bismo što pre pronašli kupca, oglašavanje prodaje predmetne nepokretnosti i odgovarajuću marketinšku prezentaciju - oglašavanje na našem sajtu i svim vodećim portalima, društvenim mrežama, štampanim i elektronskim medijima, proveru dokumentacije nepokretnosti i pomoć prilikom uknjiženja ukoliko je potrebna, sva potrebna obaveštenja o tržišnoj situaciji i pomoć prilikom formiranja cene nekretnine, dovođenje lica zainteresovanih za kupovinu nepokretnosti, organizovanje overe predugovora/ugovora kod javnog beležnika i prikupljanje neophodne dokumentacije, organizovanje transfera novca preko poslovnih banaka.
Agencijska provizija je 3% od dogovorene kupoprodajne cene, dok je kod ekskluzivnog posredovanja iznos provizije 2,5% - rekao nam je Duško Kitić iz agencije Kitić nekretnine.


U Kragujevcu se provizija naplaćuje isključivo od prodavca, retki su slučajevi gde je to obrnuto. Kreće se od 2-3%, ali 3% je nešto što je standardno - navodi nam Vladimir Joksimović, vlasnik Palma nekretnine iz Kragujevca.
U proviziju su uključeni sledeći poslovi: obrada nepokretnosti, sređivanje papira oko vlasništva (ako je to potrebno), prezentacija nepokretnosti, reklamiranje na više oglasnih portala, pronalaženje kupca, izrada Predugovora i Ugovora, organizacija overe kod javnog beležnika,organizacija oko isplate, provera komunalija, primopredaja nepokretnosti i uknjižba u katastru.