Običaj farbanja jaja u crvenu boju potiče još iz perioda ranog hrišćanstva. U Mesopotamiji su jaja farbana u crveno kao simbol Hristove krv. Hrišćanska crkva (Papa Pavle V) je ovaj običaj i zvanično usvojila 1610. godine kao simbol Hristovog uskrsnuća.
Tradicija ukrašavanja jaja u Slovenskoj kulturi potiče iz paganskih vremena. „Uskršnje jaje“ se kao pojam pojavljuje u procesu religijskog sinkretizmu (spoja različitih verovanja). Ovaj simbol je zadržao dosta paganskih karakteristika a mnoge slovenske etničke grupe su zadržale tradiciju ukrašavanja jaja. U slovenskoj tradiciji jaja su pisana (poput ikona) a ne crtana ili bojena. Proces pisanja jaja nije nimalo jednostavan: uz pomoć pera za pisanje, na jaje se nanosi šara od voska, a zatim se višekratnim potapanjem u farbu i skidanjem i nanošenjem voska dobijaju neverovatne šare.
Uskršnje jaje je bilo i motiv čuvene kolekcije nakita francuskog zlatara Faberžea (Fabergé). Kolekcija Faberžeovih jaja, izrađenih za rusku carsku porodicu u periodu između 1885 i 1917, neprocenjive je umetničke vrednosti i izraz je neverovatne zanatske veštine. Najpoznatija su jaja za Nikolaja II i Aleksandra III, takozvana Faberžeova carska jaja. Od ukupno 50 napravljenih, 42 postoje do danas.
U savremenoj popularnoj kulturi postoji više različitih tehnika dekorisanja jaja. Ovaj kreativni izazov danas se realizuje ukrasima od papira, slame, svežeg cveća, primenom limunske kiseline i drugim originalnim pristupima…
Ukrajinska vezena jaja
Poljska pisanica
Jaja u Češkoj
Belorusija
Sorbijska jaja
Ukrajina
Moderno ukrašavanje (Marta Stjuart)
Moderno ukrašavanje (Marta Stjuart)
Moderno ukrašavanje (Marta Stjuart)
Moderno ukrašavanje (Marta Stjuart)
Moderno ukrašavanje (Marta Stjuart)
Moderno ukrašavanje (Marta Stjuart)
Faberže - Buket poljskog cveća 1901. g.
Faberže - Buket ljiljana 1889. g.
Faberže - Aleksandar III 1910. g.
Faberže - Trans Sibirska železnica 1900.g.
Izvor: http://www.cre8.rs/1/Arhitektura/35/Ukrašavanje uskršnjih jaja.html