25
Nov
Trst Italija
Radomir Kuč

Jugonostalgija na šinama: Direktna železnička linija Trst–Beograd uskoro bi mogla da postane realnost

facebook messenger viber
Jugonostalgičari, ali i svi zaljubljenici u putovanja vozom, sa oduševljenjem su primili vest da se razmatra o uvođenju direktne linije između Trsta i Beograda. Ova linija, nekada, za vreme stare Jugoslavije, bila je atraktivna, a indicija za obnavljanje potekla je iz Italije.

Direktna železnička veza između Trsta i Beograda mogla bi uskoro postati realnost, kako za one koji je se sećaju, ali i za nove naraštaje koji su za ovu liniju čuli iz priča ukućana. Ruta koja bi prolazila kroz Ljubljanu i Zagreb ima potencijal da godišnje privuče čak 260.000 putnika. Ključni akteri, uključujući Srednjoevropsku inicijativu, već rade na izvodljivosti projekta i planovima za unapređenje infrastrukture, navodi se u saopštenju koje su objavili italijanski mediji.

Studija izvodljivosti otkriva potencijal nove rute

Izvršni sekretarijat Srednjoevropske inicijative (CEI) sa sedištem u Trstu, u saradnji sa regijom Furlanija-Julijska krajina i Sekretarijatom Transportne zajednice, naručio je studiju izvodljivosti od Politehničkog instituta u Milanu. Cilj studije bio je da se identifikuju infrastrukturalni izazovi i prilike za uspostavljanje direktne železničke veze između Trsta i Beograda. Analiza je obuhvatila postojeće uska grla na trasi i predložila rešenja za poboljšanje međunarodnog železničkog koridora.

Milan Ilić, RAS Srbija Voz

Veliki potencijal za mobilnost i regionalni razvoj

Nova direktna linija mogla bi doneti višestruke koristi, od značajnog povećanja broja putnika do razvoja turizma i ekonomije u regionu. Stručnjaci procenjuju da bi čak 260.000 ljudi godišnje koristilo ovu vezu, što bi podstaklo mobilnost između dve ključne evropske destinacije. Pored toga, projekat ima potencijal da smanji gužve u saobraćaju, doprinese smanjenju emisije štetnih gasova i pruži održivu alternativu za putovanja.

Infrastruktura kao ključni izazov

Trenutna železnička infrastruktura na trasi između Trsta i Beograda suočava se sa brojnim izazovima, ali postoje planovi za njeno unapređenje kroz regionalne i evropske projekte. Planirana ulaganja uključuju modernizaciju pruga i eliminisanje prepreka koje trenutno usporavaju saobraćaj. Poboljšana infrastruktura ne samo da bi omogućila sigurnije i brže putovanje, već bi i povećala konkurentnost železničkog transporta u odnosu na druge vidove prevoza. U poslednjim godinama, Srbija dosta ulaže u obnovu i razvoj železničkog saobraćaja. Jedan deo pružnih pravaca je obnovljen i modernizovan pušten u rad, zbog čega ova ideja ima i početni zamajac. Ipak, konkretnog datuma ili godine kada će se linija Beograd - Zagreb - Ljubljana, još nema.

Radomir Kuč Trst, Italija

Zašto je ovo značajno za region?

Ova inicijativa ne samo da povezuje dva važna evropska grada već predstavlja i korak ka unapređenju ekološki održivog prevoza. Direktna železnička linija može smanjiti opterećenje drumskog saobraćaja, podstaći održivi razvoj i doprineti boljoj integraciji jugoistočne Evrope u šire evropske transportne mreže, prenosi "Ansa".

Projekat nosi ogromne potencijale, ali njegov uspeh zavisiće od bliske saradnje svih uključenih strana – od vlada i železničkih operatera do lokalnih zajednica. Ono što je možda i najvažnije u ovoj ideji jeste stav malog, običnog naroda, koji već decenijama mašta o ponovnom putu vozom do Trsta i kapućinu sa kroasanom u nekoj od bašta kafića na Trgu ujedinitelja.