Projekat nove luke u Beogradu, vredan 84,3 miliona evra, strateški je poduhvat koji će pozicionirati Srbiju kao ključnu tačku rečne trgovine jugoistočne Evrope i direktno povezati domaću privredu sa evropskim transportnim koridorima.
Agencija za upravljanje lukama zvanično je predala Ministarstvu zaštite životne sredine zahtev za saglasnost na Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu za izgradnju terminala za rasute terete u Krnjači – prvog i najvažnijeg segmenta buduće luke Beograd. Reč je o projektu koji obuhvata površinu od gotovo 58 hektara na levoj obali Dunava, a koji predstavlja centralnu tačku buduće lučke mreže glavnog grada.
Planirani terminal biće otvorenog tipa, sa operativnom obalom dužine 630 metara i šest pretovarnih vezova ukupne dužine 105 metara. Projekat obuhvata i izgradnju deponija za sirovine, podterminale za separaciju peska i šljunka, objekte za agregate, baze za beton i asfalt, kao i čitav niz prateće infrastrukture – od saobraćajnica, parking prostora i železničkih priključaka, do trafostanica i zelenih površina.
Posebno je značajan i administrativni deo kompleksa – upravna zgrada spratnosti P+1, sastavljena od 18 kontejnerskih jedinica, imaće kancelarije, prostorije za video-nadzor i salu za sastanke. U zaleđu vezova planirano je do 12 objekata za lučke operatere, što predstavlja maksimalan broj korisnika terminala.
Lokacijski uslovi za projekat izdati su krajem 2024. godine, a tehničku kontrolu i izradu dokumentacije za građevinsku dozvolu dobile su renomirane domaće firme – Saobraćajni institut CIP, Axis građevinski biro iz Sremske Kamenice i Statik iz Kovina.
Izgradnja kompleksa biće realizovana u dve faze. U prvoj će biti završeni ključni infrastrukturni elementi – operativna obala, terminal, upravna zgrada, kolski ulaz i interna mreža saobraćajnica. Druga faza uslediće nakon aktiviranja osnovnih kapaciteta i podrazumevaće izgradnju dodatnih objekata za lučke operatere, u skladu sa potrebama tržišta i dinamikom rada kompleksa.
Prema trenutnim planovima, radovi bi trebalo da počnu do kraja 2025. godine, dok je završetak predviđen za 2027. godinu, čime bi Beograd prvi put u istoriji dobio modernu luku koja zadovoljava sve evropske standarde.
Terminal u Krnjači samo je deo šire vizije. Novi lučki kompleks Beograd planiran je na više lokacija – pored terminala za rasute terete u Krnjači, drugi deo luke gradiće se uzvodno od Pupinovog mosta i prostiraće se i na banatskoj strani Dunava. Na taj način Beograd će po prvi put objediniti sve ključne funkcije moderne rečne luke – od transporta i skladištenja do prerade i distribucije robe.
Ovaj projekat donosi direktne infrastrukturne i ekonomske koristi kako za Beograd, tako i za naselja na levoj obali Dunava. Pre svega, izgradnja terminala u Krnjači podstaći će razvoj novih saobraćajnih pravaca i pristupnih puteva, kao i modernizaciju železničke infrastrukture u ovom delu grada. To će značajno poboljšati povezanost Krnjače, Borče i naselja duž Pančevačkog puta sa centrom Beograda i industrijskim zonama.
Otvaranjem nove luke očekuje se i povećanje privredne aktivnosti na levoj obali, uključujući dolazak logističkih kompanija, skladišnih centara, pratećih industrija i servisa. U praksi to znači otvaranje novih radnih mesta i stvaranje preduslova za razvoj manjih i srednjih preduzeća u okolini.
Novi terminal omogućiće i značajno smanjenje troškova transporta za domaću privredu, posebno za sektore građevinarstva, poljoprivrede i industrijske proizvodnje, koji će moći da izvoze i uvoze robu direktno iz Beograda rečnim putem, bez dodatnih troškova drumskog transporta. Leva obala Dunava tako će se iz industrijske periferije transformisati u ključni logistički centar glavnog grada, što će dugoročno podići i vrednost zemljišta i nekretnina u ovom delu Beograda.
Ukupna vrednost investicije procenjena je na 84,3 miliona evra, a završetak radova planiran je do 2027. godine. Novi terminal u Krnjači biće okosnica modernog logističkog sistema Srbije i važna karika u povezivanju domaće privrede sa evropskim rečnim koridorima.