12
Jan

Stakleni treptaji

facebook messenger viber
Najnovija mini-serija stonih lampi našeg renomiranog dizajnera Milorada Kneževića na originalan način objedinjuje moderne geometrijske forme stakla, detalje u drugim materijalima i pomalo romantičarski senzibilitet autora.

- Staklo teško trpi suživot, pomalo je egoistično, oseća da ga drugi materijali guše - otkriva nam Milorad Knežević, vrlo iskusan i mnogo puta nagrađivan industrijski dizajner i dodaje da mu je ono odavno "ušlo pod kožu", kao i da je posle decenija rada shvatio da je to medij u kome se definitivno najbolje izražava. Nedavno je ovdašnje poklonike unikatnih i autentičnih upotrebnih umetničkih predmeta obradovao svojom novom kolekcijom lampi, izloženih u beogradskoj galeriji "Singidunum".

Pošlo mu je za rukom da u svetlećim kreacijama staklo poveže sa čitavom lepezom materijala potpuno drugačijeg senzibiliteta, poput toplog trešnjinog drveta, teškog i hladnog hromiranog mesinga, koloristički razigranog mermera, načinivši od njih uglavnom različita postolja. Varirao je samo jednu formu, koja je simbioza staklenog cilindra i kugle na vrhu, a zahvaljujući detaljima ostvario je više ideja lako uklopivih lampi u različite enterijere.

Ultramoderno deluje providan stakleni model obavijen pri dnu srebrnim metalom, koji zapravo aludira na oblik sijalice. Jedna lampa je ukrašena mlečnim zamagljenjem samog cilindra, a druga ispisanim ljubavnim Tagorinim stihovima, koji ukazuju na romantičnu prirodu autora. U njima je izraženo i poštovanje prema postulatima skandinavskog dizajna, koji je uvek iskreno podržavao u svom opusu.

- Kada bih mogao da izaberem gde bih se ponovo rodio, to bi svakako bili Stokholm, Kopenhagen ili Oslo. Zadivljuje me njihov način života, stav prema profesiji i dizajn u kome ništa nije višak i u kome nikad "ne muče" materijal - kaže Milorad Knežević, koji se tokom bogate karijere bavio utilitarnim predmetima i sarađivao sa brojnim fabrikama na području bivše Jugoslavije, radeći najviše u sektoru dizajna nameštaja. Iako je diplomirao na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, na odseku za monumentalno slikarstvo, ono nikad nije postalo njegov poziv.

Da je staklo vrlo izazovan umetnički materijal, shvatio je prilikom prvog profesionalnog angažmana u najstarijoj Fabrici stakla na Balkanu u Paraćinu. Kada se pre mnogo godina odlučio za status slobodnog umetnika, vratio mu se u punom stvaralačkom zanosu, koji ga očigledno još ne napušta!



Severnjački dizajn delimično je inspirisao najnovije lampe i druge predmete od stakla Milorada Kneževića, uglavnom rađene u malim serijama. U njihovim efektnim formama, lepota materijala dolazi do punog izražaja.





 


Ovaj i još mnogo tekstova možete pročitati u novom broju časopisa CASAVIVA, izdanje za januar i februar 2012. godine.