Prilikom kupovine stana, bilo da se radi o kupovini za keš ili na kredit, čeka vas brojna papirologija: od overavanja kupoprodajnog ugovora između kupca i prodavca, prenosa apsolutnih prava, zatim odlazak u katastar, zakazivanje termina kod javnog beležnika i drugo. Isto tako, u trenutku kada se preselite u nov stambeni prostor, u obavezi ste da se u zakonski predviđenom roku prijavite u policijsku upravu tj. u filijalu ministarstva unutrašnjih poslova koja se nalazi u gradu u kojem planirate da živite.
Zakon o prebivalištu i boravištu građana nalaže da punoletan građanin koji živi na teritoriji Republike Srbije ima rok od 8 dana da prijavi novu adresu stanovanja od trenutka kada se preseli na novu adresu. U slučaju lica koja su tek rođena, vremenski rok za njihovu prijavu iznosi tri meseca. Ostala maloletna lica, baš kao i punoletne osobe moraju da se prijave nadležnoj instituciji u roku od 8 dana od trenutka nastanjenja u svoje novo mesto stanovanja.
Ukoliko ste još uvek u procesu traženja stana, pogledajte oglase: |
PRODAJA STANOVA |
Prebivalište ne predstavlja ništa drugo do mesto stanovanja, tj. stambeni prostor u kojem se građani nastanjuju kako bi u njemu konstantno živeli. Takođe, misli se na mesto koje je centar životnih aktivnosti, profesionalnih, ekonomskih, društvenih i ostalih veza koje praktično dokazuju trajnu povezanost građana sa mestima na kojima su se nastanili.
Ono što većinu građana zanima je šta je sve od dokumenata neophodno prikupiti kada se menja adresa stanovanja, kao i da li postoji mogućnost prijave prebivališta bez vlasničkog lista.
Prema aktuelnom zakonu, prijava prebivališta se vrši isključivo ličnim prisustvom uz prilaganje sledećih obrazaca i dokumenata:
Dakle, iz ovoga sledi zaključak da vam vlasnički list nije neophodan prilikom prijave prebivališta ukoliko posedujete barem jedan važeći dokument od gore navedenih koji dokazuje da imate pravo korišćenja stambenog prostora.
Ukoliko vam je hitno potreban vlasnički list bilo da ga dostavljate uz obrazac za promenu mesta stanovanja ili vam je neophodan za neke druge pravne poslove, treba da znate da ga danas bez problema možete dobiti online putem uz samo par klikova. Naime, republički geodetski biro je znatno olakšao mnoge usluge vezane za administraciju i samim tim omogućio građanima da do pojedinih dokumenata poput lista nepokretnosti dođu bez čekanja u redu na šalteru.
Ako se za kratko osvrnemo na statističke podatke, reći ćemo vam informaciju da godišnje oko 500 000 naših građana posluje sa nekretninama bilo da ih prodaju, kupuju ili nasleđuju. To je zaista enormna cifra. Zamislite sad situaciju da su do skoro svi oni morali da čekaju u redu na šalteru kako bi došli do nekog bitnog dokumenta kao što je vlasnički list. Digitalizacijom katastra znatno je olakšan postupak administracije pa danas građani “iz fotelje” mogu proveriti da li je neka nekretnina uknjižena, da li je možda pod hipotekom ili u sudskom sporu. Online portal na koji se možete ulogovati i dobiti određene informacije radi 24h i njegovo korišćenje je potpuno besplatno.
Za početak treba da napravite nalog na web portalu: https://rgz.gov.rs/nopage a zatim da skinete obrazac za prijavu korišćenja servisa za građane i isti pošaljete na sledeći mail: zahtevi@rgz.gov.rs. Vrlo brzo dobićete povratni e-mail na koji će vas obavestiti koje je vaše korisničko ime i lozinka prilikom logovanja na gore navedenu web adresu.
Kada se ulogujete možete krenuti sa popunjavanjem zahteva. Zahtev možete popuniti kako za izdavanje lista nepokretnosti tako i za druge dokumente kao što su:
Kada popunite zahtev koji vam je potreban, na navedenom sajtu imate opciju Pregled zahteva. Tu možete pratiti njegov status. Online putem možete dobiti informaciju u kojoj fazi se trenutno nalazi vaš predmet. Isto tako, pojedina rešenja koja donosi katastar možete pronaći i u digitalnom formatu poput pdf formata i ista skinuti i odštampati na svom računaru.
Kada možete očekivati da će vam biti dostavljen vlasnički list nakon popunjavanja zahteva online putem?
Rok za dostavu vlasničkog lista na e–šalteru geodetskog zavoda iznosi 15 dana od dana kada je podnet zahtev. To znači da za nešto više od dve nedelje možete dobiti ovaj dokument na kućnu adresu bez odlaska u katastar nepokretnosti. Priznaćete da je ova opcija itekako bolja i efikasnija od prethodne kada se građanima dešavalo da izgube čitav jedan dan kako bi dobili u ruke samo jedan papir.
Kada se dodatno naplaćuje usluga “vađenja” vlasničkog lista?
Ukoliko kupujete ili prodajete stan preko neke agencije za nekretnine, svesni ste činjenice da će vam agent uzeti proviziju ukoliko se odlučite za kupovinu/prodaju stana koji vam je on našao. I to je apsolutno u redu. Provizije su nešto od čega sve agencije “žive” s obzirom da im je provizija ništa drugo nego lični dohodak.
Pored provizije za kupoprodju, može se desiti da vam agencije mogu naplatiti dodatnih 50 evra i više kako bi vam obezbedili list nepokretnosti. Kako biste izbegli nepotreban trošak, najbolje je da napravite nalog na E-šalteru i da ovaj papir dobijete bez ikakvih nadoknada. Mnogi građani koji nisu upoznati da do ovog dokumenta danas mogu doći i online putem pa zbor toga kupci (prodavci) stana upravo agenciji prepuste ovaj deo posla.
Republički geodetski zavod je još 2016. godine uveo besplatan e-katastar kod kojeg se podaci o nepokretnostima redovno ažuriraju na svaka tri dana. Zbog toga se savetuje svim građanima da maksimalno iskoriste uslugu online katastra koja zahteva malo uloženog vremena, ali je potpuno besplatna.