U železničkoj stanici Bačka Topola, postavljanjem poslednjeg dela šina, spojen je glavni kolosek na deonici brze pruge od Novog Sada do Budimpešte. Brza pruga Novi Sad - Subotica, u dužini od 108 kilometara, biće puštena u saobraćaj u decembru ove godine, dok će putovanje od Beograda do mađarske granice trajati samo 75 minuta. Svi radovi na izgradnji pruge između Novog Sada i Subotice treba da budu završeni do 30. jula, kada počinje i testiranje pruge.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije, Goran Vesić, najavio je da će nova brza pruga između Novog Sada i Subotice biti završena u decembru ove godine, čime će se znatno skratiti vreme putovanja do mađarske granice. Prema najavama, putovanje između Beograda i mađarske granice će trajati samo 75 minuta, dok će brzom prugom između Novog Sada i Subotice putovanje trajati 42 minuta. Vesić je istakao da će sertifikacija pruge započeti do kraja juna, a probne vožnje će početi polovinom septembra.
Zamenik generalnog direktora „China State Railway Group CO“, Vang Tongđun, naglasio je da se pruga već testira brzinama od 200 kilometara na čas na deonici od Novog Sada do Vrbasa. Ovaj projekat je ključan u okviru kineske inicijative „Pojas i put“, i deo je nastojanja da se poveže grčka luka Pirej sa Evropskom unijom. Prethodna deonica, između Beograda i Novog Sada, puštena u saobraćaj pre dve godine, značajno je doprinela razvoju severa Srbije.
Izgradnja brze pruge Beograd - Budimpešta je trenutno najveći infrastrukturni projekat u Jugoistočnoj Evropi, ukupne vrednosti oko 4 milijarde evra, od čega oko 2 milijarde evra pripada Srbiji. Pored glavne trase, radovi uključuju i izgradnju devet železničkih stanica (Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica) i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima (Rumenka, Vrbas i Lovćenac). U završnoj fazi su građevinski radovi na deonici Naumovićevo-Subotica, dok se na ostatku trase izvode radovi na podvožnjacima, nadvožnjacima i drugim objektima.
Na pruzi između Novog Sada i Subotice izgrađeno je 49 objekata, uključujući podvožnjake i nadvožnjake, dok je najveći objekat vijadukt u Vrbasu, dužine 1,6 kilometara. Pruga je potpuno denivelisana u skladu sa najvišim evropskim standardima bez pružnih prelaza. Kineske železnice angažovale su više od 2.000 domaćih stručnjaka i preko 400 specijalnih mašina tokom izgradnje.
Prema najavama, radovi na brzoj pruzi od Beograda do Niša, koja će biti duga 230 kilometara, počinju krajem ove ili početkom sledeće godine. Ovaj deo projekta biće izveden u fazama kako bi se minimizirao uticaj na postojeći saobraćaj, sličan pristup kao na pruzi Niš-Dimitovgrad.
U sklopu šireg plana izgradnje brze pruge, biće realizovan i projekat povezivanja Budimpešte sa Atinom, koji će obuhvatiti dužinu od 1.512 kilometara kroz Mađarsku, Srbiju, Severnu Makedoniju i Grčku. Prva deonica između Beograda i Novog Sada, koja je otvorena u martu 2022. godine, predstavlja samo početak ove ambiciozne infrastrukturalne mreže.