19
Nov
Novi voz
Strahinja Aćimović, TANJUG

Beograd započinje realizaciju metroa: Plan raseljavanja - "Staklenac" se ruši, pijaca Bajloni se seli

facebook messenger viber
Grad Beograd usvojio je Akcioni plan raseljavanja za prvu fazu izgradnje prve linije metroa, koja obuhvata prostor od Makiša do Pančevačkog mosta. Projekat će zahvatiti 487 parcela, od čega je 84 stambenih i 66 poslovnih objekata.

Najveće aktivnosti planiraju se na Belim vodama, kao i u zoni stanice "Dunav". Takođe, od velike važnosti su i stajališta Trg republike i pijaca "Skadarlija" gde će zbog izgradnje možda doći do privremenog izmeštanja Bajloni pijace, ali i do rušenja tržnog centra "Staklenac".

Beogradu je potreban održiv i efikasan javni prevoz

Kako je saopšteno iz JKP „Beogradski metro i voz“, eksproprijacija i raseljavanje odvijaće se uz poštovanje prava građana i dodatne mere pomoći, sa posebnim naglaskom na ranjive grupe. Direktor Andreja Mladenović izjavio je:"Plan je ključni dokument za sprovođenje ovog velikog infrastrukturnog projekta. Naš cilj je izgradnja održivog, brzog i efikasnog javnog prevoza u Beogradu, uz poštovanje prava svih građana."

Planirane metro stanice i faze izgradnje

Prva linija metroa obuhvatiće 14 stanica, uključujući Železnik, Makiš, Žarkovo, Bele vode, Trgovačku, Požešku, Park Banovo brdo, Adu Ciganliju, Sajam, Gazelu, Savski trg, Trg republike, Skadarliju i Dunav. Iako će većina radova biti sprovedena podzemno, izgradnja stanica, trafostanica i šahtova zahtevaće nadzemne radove i odgovarajuća gradilišta.Radovi na oknima trebalo bi da počnu na proleće 2025. godine, dok je početak radova na stanicama Skadarlija i Trg republike planiran za maj, odnosno decembar 2026. godine, kako se navodi unutar plana raseljavanja na sajtu JKP Beogradski metro i voz.

Privremeno preseljenje „Bajloni“ pijace i uticaj na komercijalne objekte

Veliki uticaj očekuje se na komercijalne objekte u okviru stanica „Skadarlija“ i „Trg republike“. Na ovim lokacijama predviđeno je privremeno preseljenje pijace „Bajloni“ na depo stanicu javnog gradskog prevoza, dok se tržni centar „Staklenac“ planira za rušenje. U toku radova, deo tezgi i lokala sa pijace će biti premešten na druge lokacije, zbog manjka prostora na novoj privremenoj pijaci. Po završetku radova, rekonstruisana pijaca „Bajloni“ imaće prošireni kapacitet, sa dodatnim spratom i podzemnom garažom, što će doprineti funkcionalnosti i boljem kapacitetu objekta.

Standardi održivosti i transparentnost projekta

Kako bi se osigurala ekološka i društvena održivost, Akcioni plan je razvijen prema standardima Međunarodne finansijske korporacije. Uz poštovanje međunarodnih standarda, JKP „Beogradski metro i voz“ će organizovati javne konsultacije sa građanima, u saradnji sa opštinama čiji stanovnici su obuhvaćeni projektom. Celokupan Akcioni plan raseljavanja, zajedno sa dodatnim informacijama, dostupan je na zvaničnom sajtu JKP „Beogradski metro i voz“.