13
Jan
Autoput
Milan Ilić, RAS Srbija

Auto-put "Miloš Veliki" pred završetkom – probijena leva cev tunela Munjino brdo, evo šta sledi!

facebook messenger viber
Nakon što je tokom oktobra 2024. godine, probijena desna tunelska cev, 24. decembra 2024. godine, probijena je i leva tunelska cev tunela Munjino brdo na delu puta auto-puta "Miloš Veliki" u blizini Užica.

Ova deonica je od strateškog značaja jer će, osim povezivanja centralne i zapadne Srbije, omogućiti i bolju povezanost sa Crnom Gorom i Bosnom i Hercegovinom, čime se otvaraju nove mogućnosti za ekonomski razvoj i regionalnu saradnju. Tunel Munjino brdo nalazi se na deonici auto-puta E-763 "Miloš Veliki", koja povezuje Pakovraće i Požegu. Ova deonica, dužine 19,5 kilometara, predstavlja ključnu vezu između centralne Srbije i zapadnih delova zemlje, skraćujući putovanje ka Zlatiboru i Jadranskom moru.

Izgradnja tunela "Munjino brdo" bitan deo puta

Izgradnja tunela Munjino brdo, sa dve tunelske cevi dužine oko 2.755 metara, predstavlja jedan od najzahtevnijih infrastrukturnih poduhvata u regionu. Probijanje tunela je od suštinskog značaja za unapređenje saobraćajne povezanosti, ekonomski razvoj i povećanje bezbednosti na putevima Srbije.

Tehničke karakteristike tunela Munjino brdo

Tunel "Munjino brdo" projektovan je sa dve tunelske cevi, po jedna za svaki smer vožnje. Dužina leve cevi iznosi 2.755,75 metara, dok je desna cev duga 2.740,14 metara. Širina kolovoza u tunelu je 7,70 metara, što omogućava bezbedan prolaz vozila u oba smera.

Za slučajeve vanrednih situacija, tunel je opremljen poprečnim pešačkim prolazima koji omogućavaju prelazak pešaka iz jedne u drugu cev, a takođe mogu da propuste i vozila interventnih službi. Pored toga, svaka tunelska cev ima po dve niše i proširenja za uklanjanje pokvarenih vozila.

Poprečni vozni prolazi, koji omogućavaju prelazak vozila iz jedne u drugu cev, projektovani su na međusobnom razmaku od oko 1.000 metara. Ovi prolazi su dovoljno prostrani da omoguće prelazak autobusa i kamiona u slučaju vanrednih događaja. U srednjem delu ovih prolaza predviđen je prostor za pogonsku trafostanicu.

Izgradnja tunela sprovodi se prema novoj austrijskoj metodi (NATM), koja podrazumeva prilagođavanje tipa tunelske podgrade na osnovu kartiranja iskopa i merenja deformacija, uz primenu jednog od 12 projektovanih tipova podgrade.

Očekivani završetak radova

Iako je probijanje tunela "Munjino brdo" značajan korak ka završetku deonice auto-puta od Pakovraća do Požege, kompletni radovi na tunelu, uključujući elektro-mašinsko opremanje i testiranje sistema, očekuju se da budu završeni do juna 2025. godine.

Prema rečima bivšeg ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića, deonica auto-puta bez tunela Munjino brdo, u dužini od oko 16,7 kilometara, planirana je za završetak do kraja 2024. godine, dok će kompletna deonica, uključujući tunel, biti puštena u saobraćaj do juna 2025. godine.

Ovaj projekat predstavlja značajan iskorak u unapređenju putne infrastrukture Srbije, doprinoseći boljoj povezanosti i ekonomskom razvoju regiona, posebno jer se na ovaj način Srbija približava luci Bar i Jadranskom moru.