Važnost auto-puta i tunela Munjino brdo za infrastrukturu
Tunel Munjino brdo je ključni deo deonice auto-puta E-763 "Miloš Veliki" koja povezuje Pakovraće i Požegu. Ovaj auto-put, dužine 19,5 kilometara, predstavlja važnu vezu između centralne Srbije i zapadnih delova zemlje. Njegovo završetkom, putovanje ka Zlatiboru i Jadranskom moru biće znatno skraćeno.
Izgradnja tunela – izazov i infrastrukturni poduhvat
Izgradnja tunela "Munjino brdo" predstavlja jedan od najzahtevnijih infrastrukturnih poduhvata u regionu. Tunel se sastoji od dve cevi, svaka duga oko 2.755 metara, koje će omogućiti siguran prolaz za vozila u oba smera. Ovaj projekat je ključan za unapređenje saobraćajne povezanosti i povećanje bezbednosti na putevima Srbije.
Tunel "Munjino brdo" projektovan je sa dve tunelske cevi, po jedna za svaki smer vožnje. Dužina leve cevi iznosi 2.755,75 metara, dok je desna cev nešto kraća, sa dužinom od 2.740,14 metara. Širina kolovoza u tunelu je 7,70 metara, čime je obezbeđen siguran i komforan prolaz za vozila svih tipova.
Oprema i zaštita za vanredne situacije u tunelu
Tunel je opremljen poprečnim pešačkim prolazima koji omogućavaju pešacima prelazak iz jedne u drugu cev, dok će takođe biti korišćeni za vozila interventnih službi. Na svakih 1.000 metara između cevi, predviđeni su i vozni prolazi kroz koje mogu proći autobusi i kamioni, u slučaju vanrednih događaja. Takođe, predviđena je i trafostanica koja će se nalaziti u srednjem delu ovih prolaza.
Izgradnja tunela sprovodi se prema novoj austrijskoj metodi (NATM), koja uključuje precizno kartiranje iskopa i merenje deformacija. Ova metoda omogućava prilagodbu podgrade tunela u realnom vremenu, koristeći jedan od 12 projektovanih tipova podgrade, čime se osigurava maksimalna stabilnost i sigurnost tokom radova.
Očekivani završetak radova i puštanje auto-puta u saobraćaj
Iako je probijanje tunela "Munjino brdo" značajan korak, radovi na tunelu, uključujući elektro-mašinsko opremanje i testiranje sistema, biće završeni do juna 2025. godine. Deonica auto-puta od Pakovraća do Požege, koja je bez tunela Munjino brdo, planira se završiti do kraja 2024. godine. Kompletna deonica, uključujući tunel, biće puštena u saobraćaj do sredine 2025. godine.
Ovaj infrastrukturni projekat predstavlja značajan iskorak u unapređenju putne infrastrukture Srbije, doprinoseći boljoj povezanosti između centralnih i zapadnih delova zemlje. Takođe, skraćivanje vremena putovanja prema Jadranskom moru i luci Bar biće ključna tačka za ekonomski razvoj i turističku promociju Srbije.