Brza pruga Beograd–Niš biće jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u Srbiji, koji će povezati glavni grad i jug zemlje na savremen i efikasan način. Projekat obuhvata obnovu postojeće železničke mreže i izgradnju novih delova trase, ukupne dužine oko 230 kilometara, podeljene u tri deonice: Beograd (Resnik) – Velika Plana, Velika Plana – Paraćin i Paraćin – Niš. Planirani početak radova je tokom 2025. godine, a završetak, prema zvaničnim najavama, do kraja 2028. godine, dok stručne procene ukazuju da bi radovi mogli trajati do 2029.
Pruga je projektovana za brzine do 200 kilometara na sat, čime će vreme putovanja između Beograda i Niša biti skraćeno na oko sat i 40 minuta, u poređenju sa sadašnjih više od šest sati. Ukupna vrednost investicije procenjuje se na između 2,75 i 2,8 milijardi evra. Finansiranje dolazi iz kombinacije EU grantova, kredita Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj. Radovi će se izvoditi takozvanim „prozorima“ – periodima tokom kojih će saobraćaj biti obustavljen na nekoliko dana, a zatim ponovo puštan, čime će se izbeći potpuno zatvaranje pruge.
Prema dostupnim informacijama, radove će izvoditi više međunarodnih i domaćih kompanija, angažovanih kroz tendere finansirane iz EU sredstava i kreditnih aranžmana. Prva faza podrazumeva radove na deonici Resnik–Velika Plana, dok će naredne dve obuhvatiti ostatak trase do Niša. Pored same rekonstrukcije, projekat uključuje modernizaciju signalizacije, elektrifikacije i stanica. Zvanični rok završetka je kraj 2028. godine, ali zbog složenosti i mogućih proceduralnih zastoja, završetak bi mogao biti pomeren na 2029.
Brza pruga Beograd–Niš deo je panevropskog Koridora X i povezaće Srbiju sa mrežom brzih železnica od Budimpešte do Atine. Lokalnim samoupravama duž trase donosi brže i pouzdanije veze sa glavnim gradom, povećanje privredne aktivnosti, nove mogućnosti za turizam i transport robe. Modernizacija infrastrukture smanjiće troškove prevoza i povećati bezbednost, što doprinosi ukupnom ekonomskom razvoju zemlje.