Projekat je prvi put ušao u realizaciju od izgradnje 1976. godine, a cilj je uklanjanje ograničenja koja danas usporavaju saobraćaj i remete funkcionisanje celog koridora. Crna Gora je obezbedila 850.000 evra iz WBIF programa za izradu projektne dokumentacije, koja treba da bude završena do februara 2027. godine.
Tek nakon toga biće moguće raspisati tender i započeti radove na rekonstrukciji.
Tunel Sozina dugačak je 6,17 km, predstavlja najdužu deonicu cele pruge Beograd–Bar i ključnu tačku koridora koja objedinjuje teretni i putnički železnički saobraćaj između Srbije i Jadrana.
Zbog dotrajalih instalacija, oštećenja konstrukcije i problema sa hidroizolacijom, u tunelu je već godinama uvedeno ograničenje brzine na pojedinim mestima, i to na oko 30 km/h. To značajno produžava vreme putovanja i smanjuje kapacitet linije, uključujući sezonske putničke vozove, teretni saobraćaj i pristup luci Bar.
Sozina je trenutno glavno usko grlo na pravcu koji treba da poveže Srbiju sa morem i evropskom TEN-T mrežom.
Plan obuhvata konstruktivnu sanaciju, hidroizolaciju, ventilaciju, modernizaciju elektroinstalacija i signalno-bezbednosne opreme, kao i usklađivanje sa evropskim železničkim standardima. Nakon obnove očekuje se vraćanje projektovane brzine od 100 km/h na delu pruge kroz tunel.
Kroz Sozinu godišnje prođe više od 10.000 vozova, ali zbog oštećenja konstrukcije i problema sa izolacijom, brzina je na jednom delu tunela smanjena na oko 30 km/h. To znači da jedna tehnička tačka usporava turističke i teretne vozove na celom pravcu između Srbije i Crne Gore, uključujući pristup luci Bar.
Uklanjanje ograničenja u Sozini smanjiće vreme putovanja na relaciji Beograd–Bar, povećati kapacitet pruge i omogućiti brži tranzit robe ka luci Bar. Time se otvara prostor za veći broj vozova i bolju integraciju sa međunarodnim koridorima, uključujući planirane višesistemske kompozicije koje Srbijavoz planira za saobraćaj kroz region.