');
09
Aug

Letuju porodično, vole da su blizu mora, ali cena im je presudna: Pitali smo turističke radnike iz Grčke koji tip nekretnina najviše vole Srbi

facebook messenger viber
Sezona godišnjih odmora već je u punom jeku, a prema rečima naših državljana koji godinama rade kao turistički radnici u Grčkoj, više je nego uspešna.

Kada se okončala prošla godina, hotelijeri i turistički radnici su sa bojaznošću gledali na 2022. godinu. Već krajem aprila i početkom maja, bilo je jasno da će ova sezona, makar zbog načina putovnja više nalikovati godinama pre korone, nego 2020. i 2021.

U razgovoru za Nekretnine.rs, saznali smo od  Nebojše R, i Ivane Stanojević, kakva je trenutna situacija na tržištu iznajmljivanja apartmana, odnosno, da li je broj noćenja povećan u odnosu na proteklu godinu, kao i koji je to tip apartmana najviše zastupljen kod Srba.

U Pefkohoriju nema slobodnog smeštaja

Nebojša R. iz Beograda već šest godina radi za grčku turističku agenciju koja se bavi izdavanjem apartmana, na području Pefkohoriju je jedna od najpoznatijih agencija u usponu. U razgovoru za "Nekretnine.rs", otkrio nam je da Srbi koji dolaze u ovaj deo Halkidikija, nisu previše zahtevni, kao i da su cene, makar kada se radi o smeštaju, povoljne.

Perkohori

Potražnja veća od ponude

Prošla godina je bila svojevrsni test za turizam generalno, dok je ova bila pravi test da li će se sve vratiti u normalu i u kom obimu, kada se radi o poseti i broju noćenja. Koliko je povećana poseta u odnosu na prošlu, 2021. godinu?

"Povećana je poseta, jedno, 40 ili 50 posto, po mojoj slobodnoj proceni, odnosno prema potražnji i upitima na licu mesta, pa i po ljudima koji su već bili . Naime, agencije su napunile kapacitete, maltene do pola septembra, sve je rasprodato."

Pefkohori, kao i većina grčkih letovališta, najviše noćenja ostvaruje kroz apartmanski smeštaj. Kakve apartmane najčešće rentiraju posetioci iz Srbije, i šta se generalno najviše traži, gledano lokacijski i smeštajno?

"Posetioci uzimaju najčešće apartmane blizu plaže. Međutim, neki nemaju realna očekivanja po pitanju cene, ali, uglavnom su to smeštajne jedinice sa dva ili četiri ležaja. Ne traže neki preterani luksuz, idu ka prosečnim apartmanima, uglavnom su to standardni grčki apartmani."

Smeštaj traže preko agencija i na licu mesta

Poslednjih par godina, ljudi se generalno više oslanjaju na razne servise za rezervaciju smeštaja (booking.com, airbnb itd.), ali i dalje je popularan odlazak na "bum". Na koji način Srbi najčešće rezervišu smeštaj, preko agencija, na licu mesta ili preko servisa?

"Servisi za rezervaciju smeštaja jesu sve popularniji, ali, makar kada se radi o Pefkohoriju, naši ljudi ne dolaze do apartmana na taj način u velikom broju. Dolaze uglavnom preko agencija, mada traže i sa lica mesta. Dođu tako, pa ostanu bez smeštaja, jer kao što sam već rekao, sve je baš puno."

Plaza na Perfkohoriju

Predsezona i post sezona, rezervisana je uglavnom za starije ljude i mlade bračne parove. Mimo toga, u kom delu sezone je potražnja najveća i kolika je cena rentiranja apartmana u tom periodu?

"Najisplativiji je upravo ovaj period, od 10. jula do 10. ili 15. avgusta, jer je ogromna potražanja, koja diktira i cenu. U avgustu je dvokrevetna soba oko 60-65 evra, pa ide i do 70-80 evra, zavisi od lokacije i kvaliteta smeštaja. Za isti period, četvorokrevetna soba košta oko 80 evra, ali što bliže moru, ide i preko 100-120 evra."

Uspešna sezona

Da je sezona u rangu 2019. godine, najbolje svedoče slike sa šetališta u Pefkohoriju. 

"Turista zaista puno ima. Da se malo našalim, bukvalno se preskaču po šetalištima. Mislim da će ovo biti rekordna sezona. Već smo po parametrima negde na nivou 2019. godine, a ostalo je još skoro dva meseca."

Ekonomska i energetska kriza koja je nastupila kao posledica ratnih sukoba, podigla je cene hrane i struje gotovo svuda. Koliko je i da li je uticala i na cenu samog smeštaja?

"Cene jesu malo porasle, ali ništa dramatično. To je uzrokovano samom sezonom u kojoj se traži krevet više. Ljudi spavaju u kolima, dođu, ne mogu da nađu smeštaj, pa idu dalje. Ko dođe, spreman je i da plati. Eto, možda je malo cena porasla jer su Grci počeli da naplaćuju i klima uređaje, shodno poskupljenju električne energije unutar države, a oni su na to osetljivi već godinama. Gledano u procentima, to je oko 10 posto. Naravno, postoje i bezobrazni vlasnici koji daju nerealne cene, ali velika većina drži cene na prošlogodišnjem nivou."

Halkidiki definitivno najpopularniji

Ivana Stanojević, godinama već živi u Solunu, ali zbog posla je jedan deo godine stalno na obali. Kao turistički radnik nekada je vodila veliki hotelski kompleks na Kasandri, nakon čega je rešila da iskustvo iskoristi za vođenje agencije za rukovođenje turističkim objektima na Kasandri. Konkretno, u ovom slučaju, otkrila nam je kakva je ovogodišnja situacija sa smeštajnim kapacitetom u Polihronu, Afitosu i Haniotiju.

"Teško je porediti prošlu i ovu godinu sveukupno jer je sezona prošle godine zbog epidemije kasnila do kraja juna, početka jula, dok ove godine nismo imali taj problem. Konačni bilansi i brojke koje će dati jasniju sliku će biti dostupni na kraju sezone, ali je svakako ove godine i potražnja povećana, a i cene veće, tačnije rečeno, bruto prihod. Ostaje nam da svedemo račune u odnosu na troškove koji su za mnoge još uvek nepoznanica, pogotovo u domenu električne energije. U svakom slučaju, za period od 10. jula pa do 20. avgusta i kada govorimo o Kasandri, nije bilo raspoloživih kapaciteta već duže vremena, a ljudi konstantno potražuju bilo šta i po bilo kojoj ceni."

Halkidiki

Turisti vole apartmane u blizni plaže

Turisti iz Srbije, tradicionalno, sada već decenijama letuju na ovom delu grčke obale. Da li imaju neke specijalne prohteve i kakve apartmane najčešće uzimaju?

"Jedan od glavnih kriterijuma za odabir apartmana, ne samo u slučaju naših ljudi, već i drugih je svakako cena. Naši ljudi mimo cene uvek žele da objekat koji iznajmljuju ima kuhinju, da bude što bliže plaži, pa se tako 200 metara koje inače prepešačimo do kiosoka ili autobuske stanice, smatraju velikom udaljenošću od mora. S druge strane objekti koji su pristojni, a na samoj plaži su koštaju i više, tako da bih rekla da nije lako reći baš šta je neki prosek. Možda na to imaju bolji odgovor radnici u turističkim agencijama koji i dolaze u kontakt sa širom populacijom. Moj posao je ipak ograničen na objekte kojima rukovodim, koji su nešto iznad proseka, pa se i ljudi koji se odluče da borave u njima jave uglavnom samo ako su sigurni."

Za najisplativiji deo sezone, istakla je period od sredine jula do kraja avgusta. Ono što nas je takođe interesovalo, jeste koja je cena smeštaja u tom periodu, koji se zvanično vodi kao pik sezone?

"Što se tiče Kasandre, imam utisak da polako prelazi u zonu hiperturizma i prezasićenosti i da njena infrastruktura ne može podneti još mnogo turista. Uostalom to je i jedna od gorućih tema u lokalnim zajednicama, ali i udruženjima koja se bave temama turizma. Cene u julu i avgustu su više nego prošle godine, negde i više od logičnog, a u skladu sa većom potražnjom su se menjale i u toku samo leta, pa primera radi u jednom objektu kojim rukovodim smo menjali cenovnike po želji vlasnika čak triputa, a sobe koje su recimo u inicijalnom cenovniku koštale 100 evra krajem jula su se prodale i za 150."

U odnosu na proslogodisnje cene apartmanskog smeštaja, koliko je porasla cena letovanja?

"Rekla bih sigurno za 20% u većem broju objekata, ali pošto nemam ni pristup, ni uvid u sve što se izdaje, predlažem da se ovo uzme sa rezervom."

Kolona vozila na granicama, čepovi i gužve, postali su deo svakodnevice. Čini se da je ove godine, možda više nego ranije, nekako više zastupljen prevoz automobilom?

"Što se tiče naših ljudi, neka približna i nasumična ocena je da je to negde pola - pola. U nekim zemljama se rade istraživanja koja daju odgovor na ovo, pa tako imamo i egzaktne statističke podatke za svako tržište pojedinačno kako bismo i mi kao hotelijeri mogli da planiramo politike i strategije prodaje. Istina je da nikad nisam dobila takav podatak iz Srbije, što ne mora da znači i da nisu nikad sprovedene studije. Odabir "agencija ili direktno" zavisi od mnogih faktora, a neki od njih su psihološke prirode u smislu osećaja sigurnosti i prepuštanju organizacije nekom drugome, zatim ekonomske jer se cene dosta razlikuju, kao i tehničke koja se na primer, ogleda u organizovanom prevozu."

Kako iz reči Nebojše, tako i Ivanininih odgovora, evidentno je da Srbi vole Halkidiki, odnosno, Kasandru, te se i iz toga može izvući zaključak da nakon što provedu par godina na letovanju, naši držaljvani gledaju i da kupe nekretninu upravo na ovom potezu.